onsdag 27. november 2013

Kvikk Lunsj lue mønstrene flyttes hit

I går kveld fikk jeg helt uventet høre at alle Hobbyboden bloggene skal stenges. Kjente jeg ble både skuffet og lei meg. Selv om jeg ikke blogger der mer, så har jeg lagt ned mye tid og arbeid der fra 2005 til 2012, og jeg har stadig vært innom og tittet og mimret, eller linker til gamle arbeider. Jeg har lagret og tatt vare på alt, men det er ikke helt det samme, for meg. Noen foreslår å lage dagbøker av bloggen, men det blir rett og slett for dyrt over så mange år. Nei, jeg får se på det som et tilbakelagt kapittel og heller glede meg over denne nye bloggen. Vet jeg har linket til den gamle bloggen herfra også, men fra 1.desember, vil ikke de linkene virke lenger.

Men derfor overfører jeg innleggene med Kvikk Lunsj Lue mønstrene over til denne bloggen. Jeg ser nemlig at den gamle bloggen fortsatt har hatt mye besøk pga de luene. Kvikk Lunsj luene  er opprinnelig fra 2010 og 2011. Jeg lagde den minste først, og senere den største. Og for min del, er det kun den største varianten jeg fortsatte å lage. Det ble med den ene av den minste varianten. Men det har kanskje noe med at jeg kun har strikket til en gutt og resten jenter. :)

  KVIKK LUNSJ LUE - litt baggy variant


MØNSTER PÅ KVIKK LUNSJ LUE - baggy
Legg opp 84 m på pinne 3,5 med Freestyle fra Dalegarn
Strikk vrangbord med 2 r og 2 vr i 4 cm, eller så lang som du ønsker vrangborden.


Skift til pinne 4,5 og strikk videre i glattstrikk, samtidig som du øker 28 m jevnt fordelt (i hver 3.maske) på første omgangen = 112 m til sammen.
Strikk videre 3 omg med grønn farge.

Begynn deretter med lunsj teksten. Det vil være 5 masker mellom hvert Lunsj ord (og kvikk ord). Begge ordene strikkes to ganger. Når det gjelder de 5 maskene, så begynner jeg med 3 masker, og tar de to siste maskene når omgangen er slutt. Jeg har valgt å lage en bindestrek mellom ordene. For at de skal bli rette når du bytter farge, avslutt da med en hvit maske på den grønne omgangen, før du begynner med 2 hvite på den nye omg. (Og avlutt med en grønn m når neste omg, etter bindestreken er ferdig, skal være grønn)

Når lunsj ordene er strikket ferdig, strikk 4 omg med grønt, før du strikker 4 omg med gult. Strikk Kvikk ordene, og avslutt med 4 omg med gult.
Skift til rødt, og strikk 2 omg (eller så langt du vil) før du begynner på lue-fellingen. Velg den lue-fellingen du selv måtte ønske.

Selv felte jeg først hver 4. maske, strikket så 2 omg rett. Deretter ble det felt hver 3. maske og to omg rett. Så hver 2. maske og igjen 2 omg rett. Og til slutt ble det strikket to og to masker sammen, og dro tråden gjennom helt til slutt. Ønsker du en felling som ikke er fullt så brå, kan du evt strikke flere omg mellom hver felling.

Ønsker dere strammere luer, bruk tynnere pinner. Selv liker jeg best luer som sitter litt løst, så mulig denne blir for løs for noen.
Det hadde vært artig å høre fra dere om dere tar vare på mønsteret og om dere evt. kommer til å bruke oppskriften.

KVIKK LUNSJ LUE -  Kort variant
 


Kvikk Lunsj lue alla Berit
Til denne luen brukte jeg Østlandsgarn og pinne nr.4
Legg opp 96 masker og strikk vrangbord 2 r og 2 vr i ca.3 cm
 

Gå over til glattstrikk, og øk til 112 m på første omg etter vrangborden.
Strikk til sammen 4 omg med grønt, inkl omg med økingen.


Strikk 4 m med grønn farge, deretter teksten etter mønsteret, 8 m med grønn farge, før mønster teksten strikkes en gang til.

Når Lunsj teksten er strikket ferdig, strikk 4 omg med grønt, 4 omg med gult, før Kvikk teksten strikkes.

Deretter strikkes 10 omg med rødt (eller så langt du vil vil).
 

Fell på neste omg ved å strikke 2 m r sammen omg ut.
Strikk en omg uten felling,
Strikk 2 m r sammen ut omg,
Strikk en omg uten felling.
Klipp tråden og trekk den gjennom maskene. Stram godt.


Rettelse: Det 4. og siste krysset helt nederst lengst til høyre på K'ene, de skal ikke være der. Ser jeg har glemt å fjerne dem. Den siste K'en i ordet kvikk er riktig.

Et lite PS etter jeg har fått flere spørsmål. Om dere ønsker luen kortere eller lengre, er det bare å legge til eller trekke fra omganger mellom ordene. 

Jeg har kun laget luene i disse størrelse, om dere vil ha andre størrelser, prøv dere frem med tynnere/tykkere garn, tynnere/tykkere pinner.



21 kommentarer:

  1. Kjempeflotte luer! Så fint at du har fått flyttet mønstrene hit! :) Takk for supre fremgangsmåter! Kvikklunsj er SÅ godt til kaffen! :D
    Ha en god dag!
    Klem Lisa

    SvarSlett
  2. Tusen takk for at du har lagt ut mønsteret her. Har akkurat strikket den lille varianten etter mønsteret ditt. Har bilde av den på bloggen min og du vil se den. :-)

    SvarSlett
  3. Tusen takk for at du deler :) Jeg har veldig lyst til å strikke Kvikk Lunsj lue (baggy varianten) til en stor 8 åring som bruker str. 12 år. Er denne oppskriften passe i størrelsen tror du? Finner jeg lett frem til fargene til Kvikk lunsjen bla. Freestyle Dalegarn eller har du noen tips der? Takker for svar:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er mulig luen kan bli litt stor, men det er jo mulig å prøve med en mindre pinnestørrelse, evt bruke annet garn.

      Slett
  4. Takk for svar! Luen er ferdig og jeg og 8-åringen er veldig fornøyd:) Super oppskrift:)

    SvarSlett
  5. Tusen takk for oppskrift :-) gleder meg til å prøve den. :-)

    SvarSlett
  6. Tusen takk for lånet av oppskrift. Lett og enkelt forklart og lett og enkel og lage.

    SvarSlett
  7. Passer den baggy varianten til herre?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg tok utgangspunkt i at den passet til ungdom/dame, så du må nesten bare prøve deg frem. :) Og Det går nok på smak og behag skulle jeg tro. :)
      Kar kun laget den i denne ene størrelsen. Evt kan du strikke flere/færre omg med ensfarget garn.

      Slett
  8. hei har du tips til hvordan jeg skal strikke til voksen mann?

    SvarSlett
  9. Har du oppskriften på reggie lue?

    SvarSlett
  10. Har du oppskriften på reggie lue?

    SvarSlett
  11. Takk for oppskrift: hvor mange nøster bruker du?

    SvarSlett
  12. Tusen takk for oppskrift! Har strikket Marius kvikk lunsj sokker og selbu kvikk lunsj votter til svogeren min, så da mangler han bare luen :) :)

    SvarSlett
  13. Hei Berit!
    Dette er et spørsmålfra din navnesøster Berit hos Fru Kvist, om bruk av oppskriften din på "Kvikk Lunsj"-lua. Det hadde vært morsomt å gjøre litt ekstra rundt luen din og jeg kunne tenke meg å bruke mønsteret ditt i garnpakker. Håper du kan kontakte meg slik at vi kan gjøre en avtale rundt dette. Min mail er : berit@frukvist.no og telefon 93245327. Håper å høre fra deg :-) Godt nyttår :-)

    SvarSlett
  14. Hei. Hvor mye garn av hver farge brukte du til den baggy varianten? :)

    SvarSlett
  15. Hei. Er det strikket på rundpinne? Og er det kvikklunsj tekst både på forsiden og baksiden? Jeg er ny i strikking, tenkte å prøve meg på denne! :D

    SvarSlett
  16. Tusen takk for oppskrift.Har strikket den i Dale Freestyle, men grønnfargen er gått ut nå. Strikker ny lue i Karisma.

    SvarSlett
  17. Heia��takk for oppskriften

    SvarSlett
  18. Is there an english translation of this pattern?

    SvarSlett